Drawings


Ondska och mod blyertsteckningar 2007















Dessa teckningar/stills kommer från en DVD med titel Poser som jag visade på Galleri Rostrum i Malmö 2005. (se bloggarkiv till höger: Skulptur i papper och animation på Galleri Rostrum). Tillblivelsen av denna film var att jag under nått år bakåt, köpte massor av tidskrifter om design, inredning och andra i ämnet intressanta tidningar. Jag skulle färdigställa min Tapet till Malmö Konstmuseum (se bloggarkiv: Room and wallpaper). Filmen kom till när mina funderingar kring dessa figurer jag sett och mitt förhållningssätt till dem blev tydligt för mig, vad betyder drömmen om det vackra, mina drömmar, mina funderingar om vad som är vackert respektive inte. Vem är jag om jag förhåller mig till dem.
Varje bild har fått något tillägg eller en typ av förskjutning av motivet. Vissa är mer kyliga och vissa tar fram den svärta de gör anspråk på, vissa har blyertsfyllda ansikten och vissa har inga ansikten alls, vita. Det var mitt sätt att se deras betydelse.

Poser är en film med teckningar utan direkta rörelser, den rörelse som finns är den som skiftar mellan bilderna, en disolve, filmen har inget ljud, är 8.5 min.

Läste en bra artickel av Nina Björk i Söndagskolumnen i DN 25.03.07 (se högerspalten Ang. designade hem.

Comments